DAN SJEĆANJA NA ŽRTVU VUKOVARA
Učenici 7. b razreda prigodnim su aktivnostima na Satu razrednika obilježili 32. obljetnicu stradanja Vukovara. Sat smo započeli prikazivanjem fotografije vukovarskog vodotornja.
Učenici su ju kratko promotrili, a zatim su odgovarali na pitanja što fotografija prikazuje, s čime povezuju prikazani sadržaj i zašto danas govorimo o tome. Razgovor je doveo učenike do teme današnjega sata, a to je obilježavanje Dana sjećanja na žrtvu Vukovara 18. 11. 1991. Zatim je uslijedio prikaz prezentacije ključnih događanja u vrijeme okupacije Vukovara i njegovog pada u ruke neprijatelja. Učenici su pažljivo slušali izlaganje, iznosili su osobne dojmove i postavljali pitanja kako bi proširili svoja znanja.
Nakon toga učenici su pogledali dokumentarni film 5 minuta za sjećanje: Bitka za Vukovar u režiji MORH-a, https://www.youtube.com/watch?v=4vuYLN1E_qA . Učenici su saznali neke nove činjenice o Domovinskome ratu i strahotama koje su grad Vukovar i njegovi stanovnici proživjeli. Sat smo završili kreativnim radom. Učenici su izradili prigodne plakate kojima smo uredili razredni pano.
Tijekom sata učenici su se prisjetili najvažnijeg dijela hrvatske povijesti 20. stoljeća. Promišljali su o uzrocima i posljedicama Domovinskoga rata i o svim strahotama koje svaki rat donosi sa sobom. Osvijestili su važnost žrtve koju su podnijeli svi hrvatski branitelji i važnost iskazivanja počasti i poštovanja svim žrtvama rata.
Grad – to ste vi.
S. G.
Jasenka Tisucki, prof.
MJESEC HRVATSKE KNJIGE
Učenici 7. abc razreda i članice literarne skupine sudjelovali su u ovogodišnjoj proslavi manifestacije Mjesec hrvatske knjige. Cilj je ovogodišnje manifestacije ukazati na važnost prevoditelja i odvija se pod geslom Književnost bez granica!
Vrijednost književnog prevođenja podsjeća nas na bogatstvo strane književnosti koja nam upravo zahvaljujući prevoditeljima postaje bliska i poznata. Ovogodišnji slogan glasi Nek’ ti riječ ne bude strana(c)…
Ova je godina proglašena Europskom godinom vještina, a vještina prevođenja također je dio ove bogate europske raznolikosti. U književnom prevođenju okušali su se i učenici rješavajući različite zadatke.
Učenici sedmog a i c razreda imali su zanimljiv, neobičan i zahtjevan zadatak. Umjetničkom formom blackout poezije stvarali su nove pjesme. Predlošci, koje su učenici dobili, bili su na engleskom jeziku pa je učenicima bilo zanimljivo stvarati pjesmu na stranom jeziku.
Učenici sedmog b razreda radili su u skupinama. Prevodili su lirske pjesme koje su odabrali na jedan od europskih jezika. Izradili su vizualizaciju odabranih književnih citata koje su i prevodili na engleski jezik. Prigodne straničnike i plakate izradile su članice literarne skupine. Posebno poticajno bilo je predstavljanje omiljene pročitane knjige koju su najčitači predstavili svatko u svom razredu.
Kreativnim, poučnim i zanimljivim aktivnostima učenici su stekli nova znanja o književnosti kao umjetnosti, osvijestili važnost obilježavanja važnih datuma vezanih uz obrazovanje, družili se, razvijali neke nove vještine i pri tome se zabavili.
Jasenka Tisucki, prof.
EUROPSKI DAN JEZIKA
Na inicijativu Vijeća Europe, Europski dan jezika obilježava se 26. rujna, još od 2001. godine u suradnji sa Europskom komisijom. Kulturna baština društva svoje bogatstvo temelji na jezičnoj raznolikosti.
Poticanje učenja različitih europskih jezika omogućuje povećanje višejezičnog razumijevanja i promicanje bogatstva jezične i kulturne raznolikosti Europe. Učenici 6. c razreda i 7. abc razreda prigodnim su aktivnostima obilježili ovu značajnu manifestaciju.
Više o razradi samih aktivnosti i ostvarenim ishodima možete pročitati u prezentaciji.
Jasenka Tisucki, prof.
MEĐUNARODNI DAN PISMENOSTI
Učenici 6. c razreda prigodnim su aktivnostima obilježili ovogodišnji Međunarodni dan pismenosti. Na početku sata učenici su poslušali uvodno predavanje kako bi se prisjetili zašto nam je važan ovaj dan te kada i kako je nastala ideja o njegovom obilježavanju. Učenici su se upoznali i s podatcima koji ukazuju na još uvijek veliku raširenost nepismenosti u svijetu. Nakon predavanja uslijedilo je iskazivanje mišljenja i dojmova te postavljanje pitanja. U središnjem dijelu sata učenici su bili upoznati s predviđenim aktivnostima u kojima će sudjelovati.
U skupinama su osmislili i izradili rješenja nekoliko zanimljivih zadataka. Učenici su pronalazili citate koji nam govore koliko su vještine čitanja, pisanja, govorenja i slušanja važne. Neke od citata prevodili su i na engleski i njemački jezik koje učenici uče u školi. Učenicima je posebno bio zanimljiv zadatak spajanja parova dijelova citata koji govore o knjigama. Jedna skupina učenika istražila je zanimljivosti vezane uz pismenost u svijetu i o tome su izradili plakat. Svojim radovima ukrasili su školski pano kako bi poruka obilježavanja ovog važnog događaja ostavila što veći trag.
Ishodi, koje su učenici ostvarili, bili su osvijestiti važnost pismenosti u današnjem svijetu, potaknuti druge na kritičko promišljanje o problemu nepismenosti u svijetu te promicati kulturu čitanja koja je vrlo važna za razvoj pismenosti.
U završnom dijelu sata učenici su promišljali zašto je važno opismenjivanje članova svih društvenih skupina i kako pismenost podiže kvalitetu života? Pismenost omogućava funkcioniranje i stalni napredak društva. Ona promiče obrazovanje u svim dijelovima svijeta. Pismenost je proces cjeloživotnog učenja koji treba poticati kod svih članova društva.
Jasenka Tisucki, prof.
Kreativna lektira
Kada promišljamo o načinima kako poticati interes učenika za čitanje lektire i kako ostvariti ljubav prema knjizi, različiti oblici kreativnog izražavanja nude nam se kao pomoć. Svaki učitelj hrvatskog jezika susreo se s ovim problemom u razredu te je nastojao pronaći izvore motivacije učenika za čitanje lektirnih djela kao obveznog dijela predmetnog kurikuluma. Ako uspješno odradimo ovaj zadatak, učenici će biti više motivirani za čitanje, a time će razviti čitalačke vještine, obogatiti izražavanje i stvaranje.
Na popisu lektire za osmi razred svoje mjesto ima i suvremena bajka Antoinea de Saint Exuperyja, Mali princ. Jedna od najpoznatijih knjiga na svijetu donosi priču o istinskim životnim vrijednostima ispričanu očima djeteta. Zanimljiva tema o neobičnom putovanju potaknula je zanimanje učenika da saznaju nešto više o knjizi. Video mamac koji je izradila jedna učenica oduševio je učenike i povećao njihovu znatiželju za čitanje. Primjeraka u školskoj knjižnici bilo je dovoljno da svi učenici u zadanom roku pročitaju knjigu. Uobičajenu interpretaciju i raspravu o pročitanoj knjizi učenici su obogatili i kreativnim radovima. Dobili su zadatak da tijekom čitanja obrate pažnju na planete koje obilazi glavni lik na svom putovanju. Nakon što pročitaju knjigu, trebali su odabrati jedan planet koji im se najviše svidio i izraditi kreativan rad kojim će ga predstaviti.
Učenici su se potrudili i od različitih materijala izradili radove koje su ukrasili odgovarajućim motivima. Na satu lektire rado su se javili kako bi pokazali i opisali svoje radove. Učenici su sa zanimanjem slušali izlaganja, a zajedno su komentirali izložene radove u učionici. Osim kao motivacija, kreativni planeti pomogli su učenicima u iznošenju književnoteorijskog znanja vezanog uz pročitano djelo. Sati lektire protekli su u poticajnom ozračju, učenici su usvojili nova znanja, međusobno su komunicirali i vrednovali radove, vježbali su vještine izlaganja i slušanja, zabavili su se te motivirali za daljnje čitanje lektirnih djela.
Jasenka Tisucki, prof.
Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata
Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje
Danas, 18. studenog, obilježavamo 33. obljetnicu najznačajnijih i najtužnijih događaja iz Domovinskog rata. Na današnji je dan slomljena obrana slavonskog grada heroja i počinjen je strašan zločin u dalmatinskom mjestu Škabrnja. Bitka za Vukovar, u kojoj je sudjelovalo oko 1800 branitelja, započela je 25. kolovoza, a završila 18. studenoga 1991. Do tada je poginulo 1624, a ranjeno više od 2500 osoba. U logore je odvedeno 7000 zarobljenih branitelja i civila, a iz grada je prognano oko 22 tisuće njegovih stanovnika. Stravičan zločin počinili su pripadnici JNA-a i srpski pobunjenici nad 43 hrvatska civila u Škabrnji istog dana.
Učenici osmih razreda naše škole ove su godine tijekom terenske nastave posjetili mjesta pijeteta u Vukovaru. Na nastavi hrvatskog jezika pisali su osvrte na ovaj posjet, a povodom 18. studenog prisjetili su se vukovarskog ratnog izvjestitelja i novinara Siniše Glavaševića. Pročitali su jednu od njegovih Priča iz Vukovara, poslušali njegov posljednji izvještaj iz Vukovara te poslušali neke od pjesama hrvatskih glazbenika koje su hrabrile hrvatski narod i hrvatske vojnike u ratnom vihoru. Nakon toga izradili su prigodne plakate i napisali antiratne poruke.
Učenici sedmih i osmih razreda sa svojim razrednicima i ravnateljem, prof. Ivanom Benkovićem, odali su počast svim žrtvama Domovinskog rata okupivši se 17. studenog u večernjim satima u dvorištu škole. U zajedničkoj molitvi prisjetili su se nesebičnosti, žrtve i hrabrosti svih onih kojima danas zahvaljuju i na koje su ponosni jer zbog njih slobodno hodaju svojom Hrvatskom. Zatim su zajedno upalili lampione i postavili ih duž dvorišta.
Neka im je vječna hvala i slava!
Jasenka Tisucki, prof.
Školski projekt: August Cesarec – život i djelo
Učenice koje pohađaju izvannastavnu aktivnost literarnu skupinu sudjelovale su u školskom projektu pod nazivom August Cesarec – život i djelo. Kako naša škola nosi ime spomenutog književnika, učenice su htjele saznati tko je bio August Cesarec. Projektne aktivnosti obuhvatile su istraživanje, izdvajanje bilješki, izradu prezentacija i izlaganja. Aktivnosti su se provodile tijekom studenog i prosinca. Ciljevi projekta su: razvijati ljubav prema hrvatskome jeziku i književnosti, poticati pisano stvaralaštvo i kreativnost u radu i poticati čitalačke navike kod učenika. Namjena projekta je upoznati književnika čije ime nosi naša škola.
Tijekom studenog učenice su u skupinama istražile dostupnu literaturu o književniku iz koje su izdvojile informacije koje su im bile važne. Služile su se tiskanim izdanjima iz Gradske knjižnice i čitaonice Vinkovci te internetskim pretražnikom. Na nastavi su predstavnice skupina izložili prikupljene podatke i izmijenili iskustva. Učenice su upoznale i nekoliko primjeraka pjesama koje smo pročitali i zajedno analizirali. Nakon toga uslijedila je izrada rada za izlaganje. Svaka skupina izradila je prezentaciju, a njih su povodom obljetnice književnikova rođenja predstavile učenicima osmih razreda.
Učenice su stekle nova znanja iz područja književnosti koja su rado podijelile s svojim vršnjacima. Učenici su imali priliku upoznati se s najvažnijim podatcima iz života i književnog stvaralaštva Augusta Cesarca te poslušati interpretacije nekih njegovih pjesama.
Jasenka Tisucki, prof.
Mjesec borbe protiv ovisnosti
Učenici 8. b razreda na satu razrednika obilježili su ovo značajno događanje. Sudjelovali su
na radionici pod nazivom Opasnosti uporabe sredstava ovisnosti. Cilj radionice bio je
upoznati učenike s opasnostima uporabe sredstava ovisnosti, a namjena osvijestiti važnost
odgovornog ponašanja u izazovnim trenutcima. Ostvareni su i odgojno-obrazovni ishodi
međupredmetne teme: osr A.3.1. Razvija sliku o sebi., zdr B.3.3.B Opisuje opasnosti uporabe
sredstava ovisnosti te opasnosti drugih rizičnih ponašanja., zdr B.3.1.A Opisuje i procjenjuje
vršnjački pritisak., osr B.3.2. Razvija komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s
drugima. Satu je nazočila stručna i suradnica pedagoginja Snježana Ljubičić.
Mjesec borbe protiv ovisnosti svake se godine obilježava u razdoblju od 15. studenog do 15.
prosinca. „Cilj obilježavanja je upozoriti cjelokupnu javnost na problem ovisnosti te potaknuti
na provedbu aktivnosti koje će za cilj imati smanjenje potražnje i dostupnosti ilegalnih
sredstava ovisnosti, unaprijeđenje zaštite zdravlja i sigurnost stanovništva te smanjenje
zdravstvenih, socijalnih i društvenih rizika i šteta povezanih sa ovisnostima i ponašajnim
ovisnostima.“
U uvodnom dijelu učenici su rješavali motivacijski zadatak. Metodom oluje ideja navodili su
što više pojmova kojih se mogu sjetiti kada pomisle na ovisnost. Zapisali su ih na ploču.
Nakon rasprave vođenim pitanjima učenicima se najavila tema radionice. Učenicima se
najavljuje tema Poslušali su prezentaciju o obilježjima i oblicima ovisnosti, a zatim su u
skupinama istraživali jedan oblik ovisnosti. Služili su se pripremljenim materijalima iz kojih
su izdvojili bilješke. Osmislili su izradu plakata kojim su predstavili rezultate istraživanja.
Izlagali su i prezentirali rad skupine pred razredu. Zatim su izložili plakate i u skupinama
obišli i komentirali. Za kraj su poslušali završni dio prezentacije s dodatnim savjetima o
odgovornom ponašanju, riješili su još jedan zadatak koji je za cilj imao ukazati im na
posljedice koje bilo koji oblik ovisnosti ima na ljudski organizam. Učenici su na kraju ispunili
evaluacijske kartice.
Jasenka Tisucki, prof.
Literatura:
A. Šojat, Snaga riječi 8, čitanka iz hrvatskog jezika za osmi razred, ŠK, Zagreb
https://www.hzjz.hr/dogadaj/mjesec-borbe-protiv-ovisnosti-3/
Aktivnosti u radu literarne skupine
Literarna skupina izvannastavna je aktivnost koju mogu pohađati učenici od 5. do 8. razreda. Odvija se jedan školski sat tjedno tijekom cijele nastavne godine. Ciljevi koji se ostvaruju na nastavi su: senzibilizirati učenika za književnoumjetničku i svakodnevnu riječ; proširivati i produbljivati literarne naobrazbe učenika; izgrađivati sposobnosti usmenog i pisanog izražavanja; izgrađivati sposobnosti komuniciranja, doživljavanja i vrjednovanja umjetničkih djela i razvijati ljubav prema pisanom i usmenom izrazu. Namjena nastave je: oblikovati vlastiti literarni izraz, steći sposobnosti interpretacije poezije i interpretativnog čitanja, promicati kulturne i zabavne sadržaje te razvijati kulturu pismenog i usmenog izražavanja. Aktivnosti se realiziraju kroz usmeno i pisano učeničko stvaralaštvo, individualni i timski rad, čitanje i slušanje književnoumjetničkih djela, književna analizu, projektno učenje i stvaranje te sudjelovanje u kulturnim djelatnostima mjesta i škole.
Ove školske godine učenici su sudjelovali u nekoliko aktivnosti na kojima su stjecali nova znanja, uvježbavali svoje vještine i sposobnosti , razvijali maštu i kreativnost, suradnički učili i zabavili se. Na uvodnim satima učenici su se rado pisano izražavali pišući o temama koje su im zanimljive, poznate i o kojima vole iznositi svoje mišljenje. Tako su neki od njih pisali osvrte na gledane filmove ili na pročitane knjige, neki su pisali pjesme, a ostali su opisivali ljetne praznike, stvarali bajke i igrokaze. Školski panoi stoga su često ukrašeni njihovim pisanim ostvarajima popraćenim slikovnim prilozima. Posebnu pažnju posvetili smo i javnom nastupu, stoga su učenici dva sata imali i govorne vježbe. U listopadu su sudjelovali na radionici povodom obilježavanja Mjeseca hrvatske knjige. Kreativnim, poučnim i zanimljivim aktivnostima učenici su stekli nova znanja o književnosti kao umjetnosti, osvijestili važnost obilježavanja važnih datuma vezanih uz obrazovanje, družili se, razvijali neke nove vještine i pri tome se zabavili.
Projektno učenje sastavni je dio suvremenog procesa poučavanja pa tako učenici sudjeluju u nekoliko projekata u kojima odrađuju različite poučne i zanimljive aktivnosti. Iza nas je projekt pod nazivom August Cesarec – život i djelo tijekom kojeg su se učenici upoznali s književnikom čije ime nosi naša škola. Izradili su prezentacije koje su izložili ostalim učenicima te smo tako obilježili obljetnicu rođenja ovog književnika koji se rodio 4. 12. 1893. u Zagrebu. Aktivnosti u eTwininng projektima ove su godine vezane uz čitanje i pisanje pjesama. Prvi projekt pod nazivom Uz čitanje riječi rastu 5 aktivnostima želi približiti djeci čitanje knjiga i na taj način izgrađivati kulturu čitanja, unaprijediti čitalačke vještine učenika i potaknuti njihovo kritičko razmišljanje. Različite aktivnosti učenici će odrađivati tijekom cijele školske godine. Drugi projekt zove se Pjesme pišemo uz stihove dišemo 4 aktivnostima potiče razvoj mašte i kreativnosti učenika, razvijanje ljubavi prema stvaranju pjesama, njegovanje ljubavi prema književnosti, poticanje interesa za čitanjem i stvaranjem. Za svaki mjesec tijekom školske godine zadane su teme koje su povezane uz obilježavanje značajnih događaja. Učenici stvaraju lirska djela, svoje radove objavljuju na stranici projekta, razmjenjuju dojmove, povezuju se i surađuju s partnerskim školama.
Učenici su sudjelovali i u božićnom programu naše škole. Uvježbali su igrokaz pod nazivom Naš Bog dolazi koji su izveli na božićnoj priredbi. Nakon školskih praznika slijedi priprema za nadolazeću smotru Lidrano za koju se svake godine vrijedno pripremaju.
Jasenka Tisucki, prof.
Aktivnosti u radu izvannastavne skupine mali glagoljaši
Izvannastavna skupina mali glagoljaši nova je aktivnost u mnoštvu izvannastavnih skupina koje nudi naša škola. Nastavu mogu pohađati učenici od 5. do 8. razreda, a odvija se jedan školski sat tjedno tijekom cijele nastavne godine. Ciljevi koji se ostvaraju su: detaljnije upoznati hrvatsku jezičnu povijest i kulturu, očuvati glagoljičnu tradiciju, sačuvati nacionalni identitet te razvijati ljubav prema pisanom i usmenom izrazu. Namjene aktivnosti su: proširiti znanja o glagoljici kao prvom hrvatskom pismu te obilježiti Dan hrvatska glagoljice i glagoljaštva. Aktivnosti se realiziraju kroz usmeno i pisano učeničko stvaralaštvo, individualni i timski rad, natjecanje Glagomatika, kreativno stvaralaštvo, predavanja i radionice, obilježavanje Dana hrvatske glagoljice i glagoljaštva te sudjelovanjem u kulturnim događajima mjesta i škole.
Na uvodnim satima učenici su se upoznali s predviđenim kurikulumom i ishodima, poslušali su predavanje te sudjelovali na radionicama na kojima su upoznavali glagoljička slova kroz zadatke čitanja, pisanja i prevođenja. I ove godine sudjelovali smo na Milenijskom natjecanju u kreativnoj industriji u kategoriji kreativni sat na temu glagoljice. učenice su izradile društvene igre. Kako bi osvijestile važnost glagoljice za povijest hrvatskoga jezika, učenice su odlučile poticati druge na učenje kroz igru. Izradile su kocke slagalice koje su poslužile i za drugu igru, a ona je povezana uz učenje matematike. Igra se može igrati tako da se igračima zadaju dvije kocke s brojevima koje označuju glagoljička slova, a kocku s matematičkim simbolima bace i prema dobivenom simbolu rješavaju zadatak. Treća igra namijenjena je početnom učenju glagoljičkih slova, a riječ je o igri parova.
Jedna od aktivnosti je i sudjelovanje na online natjecanju Glagomatika u prepoznavanju i zbrajanju brojeva na glagoljici. Osmislio ga je i izradio Tomislav Beronić, a namijenjeno je prvenstveno učenicima osnovne škole. Pokrovitelji natjecanja GlagoMatika su Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Društvo prijatelja glagoljice. Prvi krug održan je 21. listopada, a do kraja nastavne godine održat će se još dva kruga natjecanja. Učenice rado sudjeluju u ovoj aktivnosti koja od ove godine uključuje i prevođenje tekstova na glagoljici.
Učenice sudjeluju u eTwinning projektu Igrajmo se glagoljicom 9. Zanimljive, poučne i kreativne aktivnosti motivirale su učenice na rad i izradu različitih materijala vezanih uz glagoljicu, ali i na sudjelovanje u izradi digitalnih materijala, igranje igara, rješavanje kvizova i sl. Aktivnosti će se provoditi tijekom cijele nastavne godine.
Božićnim aktivnostima završili smo prvi dio obrazovnog razdoblja, a učenici se osim školskim praznicima, raduju i nadolazećim aktivnostima koje smo osmislili povodom obilježavanja Dana hrvatske glagoljice i glagoljaštva.
Jasenka Tisucki, prof.